Czy mam spięte mięśnie? I tak i nie!



Czy mam napięte mięśnie? Sprawa nie jest oczywista.
Po pierwsze, mięśnie (szczególnie karku) mogą mieć wzmożone napięcie na skutek przeciążenia (praca siedząca). Taka reakcja odruchowa.
Po drugie wzmożone miejscowe napięcie mięśni jako reakcja obronna i ochronna. Silny ból kręgosłupa. Ciało chroni bolące miejsce. "Aż człowieka wykrzywia." 
Jest jeszcze jeden problem. Napięcie mięśniowe różni się u różnych osób. U różnych osób jest różnie. Są osoby z twardszą mięśniówką np: mężczyźni pracujący fizycznie. Są mięśnie delikatniejsze, luźniejsze u kobiet. 
Po kolejne, stopień napięcia muskułów nie koreluje z bólem. Są pacjenci z luźnymi mięśniami a boli ich potwornie. I odwrotnie. Twarde, zbite mięśnie i niewielkie dolegliwości bólowe.

Trudno jest terapeucie to jednoznacznie określić. Jeśli masażysta mówi, że przyczyną dolegliwości są spięte mięśnie, to nie do końca ma rację. Tak mówi, bo tak się trochę utarło przez lata. Ocena napięcia mięśniowego nie jest jakimś istotnym kryterium oceny stanu pacjenta. W naszym gabinecie przeprowadzamy wywiad i zadajemy pytania, żeby dokładniej dowiedzieć, co wam jest.

Komentarze

  1. Ja mam często takie odczucia podczas godzin pracy przy komputerze, trudno te mięśnie rozluźnić na pewno, nawet masażem. A i inne dolegliwości się pojawiają przy takiej pracy, na przykład z nadgarstkami. Ale to często się zdarza, na https://carolina.pl/klinika-ortopedii-i-traumatologii/reka/zespol-de-quervaina/ czytałam na ten temat. Jeśli ból się pojawia to trzeba szukać pomocy u dobrego ortopedy.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz